Bypass centrali wentylacyjnej

     Koniec wakacji. Pierwszy dzień szkoły. Czas zabrać się do pracy.

Klapa bypass’u:

     Podejście do tego tematu było wynikiem wcześniejszych założeń. Centrala ma być możliwie zwarta i kompaktowa. Nie chciałem mieć innych elementów, tylko absolutne minimum, kanały i centrala. Bypass musiał być wewnątrz obudowy, miał być prosty i tani.

Jeżeli ktoś buduje system na oddzielnych skrzynkach dla wentylatorów i wymiennika, to można kupić gotową klapę przełączającą, na rurach spiro. Rozwiązanie łatwiejsze i szybsze. Można byłoby się pokusić o obudowę centrali z dwoma wejściami. Jeden przez wymiennik, drugi tuż przed wentylatorami i zastosować gotową klapę. Pewnie, ile osób tyle rozwiązań.

Wracając do własnego pomysłu. Klapa miała być podzielona przegrodą, a rozdzielenie strumieni powietrza miało odbywać się przez dwie klapy osadzone na wspólnym wałku. Ustawienie płyt pod kątem 90 stopni powodowało, że jeden kanał ma być zamknięty, a drugi otwarty. Na dzień dzisiejszy nie spotkałem się z pracą pośrednią. Trochę powietrza przez wymiennik, trochę przez bypass.

    Materiał to blacha stalowa 1,2 mm. Jeszcze można swobodnie obrabiać, a jednocześnie jest wystarczająco sztywna.  Najgorsze do wykonania, w warunkach domowych, to równoległe ucięcie potrzebnych kawałków. Praca była czysto chałupnicza. Dociąć, przymierzyć, podpiłować, przymierzyć i tak do uzyskania właściwego wymiaru.

Jako dystanse i pręty konstrukcyjne użyłem prętów gwintowanych. Pozwalają na precyzyjne poskręcanie elementów. Można swobodnie ustawiać i dopasowywać każdą płaszczyznę.

Oś klap, ze względu na ciężar i opory jakie mogłyby się pojawić, została podparta  na 2 łożyskach. Fi zewn. 24 mm,  wewn. 8 mm.

Podparcie osi

Podparcie osi

 

Podparcie osi na dolnej płycie

Podparcie osi na dolnej płycie

    Całość ma napędzać serwomechanizm modelarski. Aby wykorzystać go do pracy silnikowej, należy go delikatnie przerobić. W oryginale może obrócić się o 120 stopni. Ustawienie pozycji odbywa się przez układ pozycjonujący. Gdyby nie mały zakres obrotu, nadałby się idealnie. Zadajemy pozycje przez regulowanie napięcia sterującego (PWM)  i resztę mamy załatwioną. Układ sam ustawi i przypilnuje pozycji klapy.

Serwo modelarskie

Serwo modelarskie

Aby działało takie serwo jako silnik, należy wyrwać całą elektronikę i usunąć kołek ograniczający. Przewody elektryczne dolutować bezpośrednio do silniczka i poskładać ponownie w całość. Silniczek jest mały, ale współpracuje z reduktorem. 4 metalowe zębatki. Wyjściowe obroty są dość wolne, ale zyskujemy pokaźny moment. Po podaniu 6 V DC, nie można zatrzymać go palcami.

Sterowanie obrotów w moim rozwiązaniu odbywa się przez zamianę biegunów i podaniu sygnału załączenia zasilania. Jeden sygnał zmienia kierunek obrotów, drugi podaje zasilanie na uzwojenie silnika. Niestety należy użyć czujników, potwierdzających skrajne położenia klap. Dodatkowo, zabezpieczyłem silnik „czasówką”, która sprawdza czy nie zablokowała się oś. Po przekroczeniu czasu i nie dojechaniu płyty do czujnika, będzie pojawiał się alarm o błędzie klapy by-passu.

     Najtrudniejsze jest wykonanie sprzęgła, między silnikiem i osią klap. Tu z pomocą przyszedł kolega Paweł. Dostarczyłem mu pasek zębaty i serwo, a On już rozwiązał mój problem. Po kilku dniach dostałem 3 komplety kół zębatych. Wszystko dopasowane do dostarczonych elementów. To jest innowacyjność wydruków 3D.

koła pasowe

koła pasowe

Osiowość kół, do prowadzenia paska, różniła się przy pierwszych przymiarkach o 1.4 mm. Jedna doszlifowana podkładka powinna rozwiązać problem.

serwo z kołem pasowym

serwo z kołem pasowym

Niestety przez brak czasu do pracy, projekt nie posunął się dalej. Planuję do końca tygodnia uruchomić cały układ bypass’u. Czas pokaże…

Przygotowanie mechanizmu bypass'u

Przygotowanie mechanizmu bypass’u

W międzyczasie przyszła paczka z anemometrem. Prosto z chińskiej fabryki. Może nie mierzy super precyzyjnie, ale zależy mi na równomiernym rozłożeniu przepływów w kanałach. To taka zabaweczka na sam koniec pracy.

Anemometr

Anemometr

Stan budżetu 3639 zł.

   2 arkusze blach 16,20 zł

   pręty gwintowane 8,5 zł

   łożyska i pasek 35 zł

   spray 15 zł

   serwo 19 zł

   czujniki 2 szt 40 zł

   nakrętki podkładki itp. 10 zł

Nowy stan budżetu 3782,70 zł

Pozdrawiam

GrzegorzM.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.